پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.
پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.

ایتالیا مهمترین شریک اروپایی برجام

نوشین درخشان : رئیس دولت تدبیر و امید پس از اجرایی شدن برجام ، دور جدید سفرهای اروپایی خود را آغاز کرده و در اولین قدم روز دوشنبه در صدر یک هیئت بلند پایه وارد کشور ایتالیا شد.

به گزارش‌ آفتاب یزد ، حسن روحانی که در بدو ورود به رم مورد استقبال «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا قرار گرفت، این سفر در مقطع تاریخی پسابرجام و پساتحریم بسیار مهم دانست و عنوان کرد که در این سفر سند نقشه راه میان مدت و بلندمدت همکاری‌های تهران با ایتالیا مورد بررسی و توافق قرار خواهد گرفت، همچنین در خصوص موسساتی که بیمه صادراتی را تضمین می‌کنند تفاهماتی انجام می‌گیرد...

  

دراین سفر وزرای امور خارجه، نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و دستیار ویژه رئیس‌جمهور ‌روحانی را همراهی کرده اند. این هیئت پس از ایتالیا به فرانسه سفرخواهد کرد.
فصلی جدید در تجارت ایران و ایتالیا 
در همین حال احمد پورفلاح، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در خصوص سطح تجاری ایران و ایتالیا در یک دهه اخیر به آفتاب یزد، گفت: در گذشته ای نه چندان دور یعنی چیزی حدود ده سال پیش و قبل از آنکه بحث تحریم ها جدی شود حجم مبادلات ما با کشور ایتالیا به حد 7 میلیارد یورو رسیده بود که اگر مشکل تحریم ها پیش نمی آمد و این روند تداوم 
می یافت امروز به راحتی از عدد 10 میلیارد یورو نیز عبور می کردیم. 
وی با تاکید بر اینکه در آن مقطع زمانی ایتالیا شریک اول تجاری ما محسوب می‌شد، توضیح داد: این کشور جزء بزرگترین خریداران نفت ایران در اروپا محسوب 
می شد و تنها کشوری بود که تراز تجاری ما با‌ آن مثبت بود. 
پورفلاح با بیان اینکه تحریم ها علیه کشور باعث شده که به مرورحجم مبادلات با ایتالیا کاهش پیدا کند، افزود: در سال 2015 حجم مبادلات به رقم 1.4 میلیارد 
یورو رسید. وی ادامه داد: ایتالیا به دلیل ظرفیت های بالای صنعتی خود و به دلیل اینکه زیرساخت هایی در صنعت ما از دیرباز دارد می تواند جایگاه اول خود را مجددا به دست بیاورد. 
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا با تاکید بر رفت و آمد هیئت های تجاری ایتالیایی به ایران قبل از اجرایی شدن رسمی برجام گفت: این کشور اروپایی تا امروز بیشترین هیئت اروپایی را به ایران فرستاده و رقم 340 بنگاه یک رکورد محسوب می شود و قرار است که در ماه آینده نیز دو هیئت تجاری دیگر نیز به تهران بیاید و ممکن است حتی رکورد 1000 بنگاه نیز از این کشور به دست بیاید. وی با بیان اینکه مذاکراتی برای برخی قراردادها با ایتالیایی ها انجام شده است، ‌توضیح داد: درخصوص این قراردادها گروه بیمه ای «ساچه» ی ایتالیا نیز پوشش های بیمه ای مطلوبی حدود 5 میلیارد یورو را برای خرید از ایران درنظر گرفته است. 
مذاکره شرکت های ساختمانی با ایتالیایی ها 
پورفلاح با اشاره به برخی مذاکرات شرکت های ساختمانی ایرانی با ایتالیایی ها ، گفت: شرکت های ساختمانی مذاکرات خوبی داشته‌اند و شرکت‌های نفتی، فولادی نیز مطالعات اولیه خود را انجام و رایزنی های لازم را انجام داده اند و این امیدواری ایجاد شده که با رفع کامل تحریم ها و برقراری سوئیفت و گشایش اعتبارات اسنادی بتوانیم به روند سابق بازگردیم. وی ادامه داد: براین باورم که این اتفاق مثبت به زودی عملی خواهد شد و دو کشور می توانند مجددا جایگاه سابق خود را در مبادلات پیدا کنند. پورفلاح با تاکید بر 
اینکه دراتاق مشترک ایران و ایتالیا در رم همه 
پیش بینی ها انجام شده است، یادآور شد: اقدامات لازم برای پشتیبانی از سفر مقامات ایرانی و نیز برگزاری جلسات 
هیئت 150 نفره ای از ایران در رشته‌های مختلف به ایتالیا به عمل آمده است.
وی افزود: جلساتی برای ایراد سخنرانی و رایزنی با گروه بیمه‌ای «ساچه» ی ایتالیا و نیز «ایچه» که بخش بازرگانی خارجی ایتالیاست و البته گمرک، انجام شده است. 
بسیاری از زیرساخت های نساجی کشور
ایتالیایی است
پورفلاح همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از زیرساخت‌های صنعت نساجی کشور ایتالیایی است، اضافه کرد: زیرساخت های صنایع دیگر از جمله لوازم خانگی، فولاد، پروفیل سازی، پتروشیمی، سیمان، سنگ و سرامیک ما نیز متعلق به کشور ایتالیاست. 
وی با تاکید بر اینکه در بازار مشترک اروپا عمدتا نقش سخت افزاری به ایتالیا واگذار شده است، ‌توضیح داد: درحال حاضر به دلیل تکنولوژی مدرن ایتالیا، عملا ساخت تجهیزات و ماشین آلات به این کشور محول شده، چرا که دراین زمینه صاحب سبک و اعتبار است. 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در پاسخ به این سوال که در دوران پسابرجام کدام صنایع و تکنولوژی ایتالیایی باید در اولویت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: عملا هشت تا ده سال است که از سطح روابط تجاری ما با ایتالیا کاسته شده است و در این سال ها در بازسازی صنایع خیلی موفق نبوده ایم و ارز کافی در اختیار صنایع 
قرار داده نمی شد که بتواند خود را بازیابی کند.
وی ادامه داد: ما نیاز داریم در برخی صنایع برای آغاز همکاری سریعتر عمل کنیم. به عنوان مثال در بخش خودروسازی این نیاز بیشتر احساس می‌شود، زیرا کشور ما به شدت به ساخت خودروهای با کیفیت نیازمند است و در این بخش باید سریع‌تر سطح خود را ارتقا دهیم. 
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا همچنین با تاکید بر اینکه در حوزه گردشگری نیز می‌توانیم از تجربیات ایتالیا نیز بهره‌مند شویم یادآور شد: امیدواریم در صنعت گردشگری نیز بتوانیم از تجربه و تخصص این کشور استفاده‌های لازم را ببریم. 
وی با تاکید بر اینکه در صنعت لوازم خانگی نیز نیازمند همکاری و بهره مندی از تکنولوژی ایتالیا هستیم، یادآور شد: در دوران پساتحریم نیاز داریم تا یک بازنگری و 
به روزسازی در صنعت لوازم خانگی داشته باشیم. 
پورفلاح با تاکید براینکه در سایر صنایع کوچک و بزرگ دیگر نیز امکان همکاری با ایتالیا وجود دارد، ‌خاطرنشان کرد: در فرآیند تهیه چرم و سنگ نیز می توانیم 
همکاری هایی را داشته باشیم چرا که این رشته ها ارزش افزوده بالایی دارند و ما می توانیم از تخصص ایتالیایی ها در این حوزه ها استفاده کنیم.
امضای ۱۷ میلیارد یورو قرارداد
یک مقام ایتالیایی گفت روحانی ممکن است در سفر خود به ایتالیا قراردادهایی به ارزش حدود ۱۷ میلیارد یورو (۱۸.۴ میلیارد دلار) با این کشور امضا کند.
به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، در حالی که ایران از تحریم های غرب رها شده، حسن روحانی، 
رئیس جمهوری این کشور روز دوشنبه در اولین ایستگاه سفر 
اروپایی خود وارد ایتالیا می شود. انتظار می‌رود در این سفر قراردادهایی با شرکت‌های مختلف از جمله ایرباس منعقد شود.به گفته یک مقام ایتالیایی که به‌دلیل غیرعلنی بودن این اطلاعات نخواست نامش فاش شود، گفت: روحانی ممکن است قراردادهایی به ارزش حدود 17 میلیارد یورو (18.4 میلیارد دلار) با ایتالیا امضا کند.
در فرانسه نیز انتظار می رود روحانی قرارداد خرید 114 جت ایرباس را نهایی کند و قراردادی را با شرکت‌های خودروسازی پژو سیتروئن و رنو به امضا برساند.
هفته گذشته، رئیس بانک مرکزی ایران گفت: لغو تحریم‌ها، ممکن است موجب ورود حداقل 50میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به اقتصاد ایران شود.
قرارداد دو میلیارد دلاری فولادی
رئیس اتاق بازرگانی ایران از انعقاد قرارداد دو میلیارد دلاری با شرکت فولاد ایتالیا در سفر جاری رئیس جمهور به رم خبر داد. محسن جلال پور اضافه کرد:‌ در سفر رئیس جمهور به رم قرار است قرارداد همکاری با شرکت دنیلی ایتالیا درباره صنایع فولاد به مبلغ دو میلیارد دلار به امضا برسد. وی ادامه داد: همچنین قرار است در این سفر تفاهمنامه انجمن فنی و مهندسی ایران با مجموعه ایتالیایی در خصوص کارهای ساختمانی نظیر راه،‌ جاده و ریل به ارزش یک میلیارد دلار به امضا برسد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: هیئت اقتصادی همراه رئیس جمهور همچنین چندین تفاهمنامه دیگر درباره همکاری های دارویی و مواد غذایی با صنایع متوسط و کوچک ایتالیا امضا خواهند کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.