پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.
پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.

نتیجه مثبت اجرای برجام در بخش کشاورزی



     محمود حجتی درجریان بازدید معاون اول رئیس جمهوری از طرح های کشاورزی شهرستان پیشوا که با حضور عباس ملکوتی خواه فرماندار این شهرستان برگزار شد،افزود:دولت تلاش کرده تا مسائل مربوط به هزینه ها را مدیریت نموده و به هر شکل ممکن، هزینه های تولید را به حداقل برساند به طوری که امروز در اغلب محصولات کشاورزی به ویژه بحث گوشت مرغ و قرمز، با زمانی که دولت فعالیت خود را آغاز کرد تغییر قیمتی مشاهده نمی شود.

وی اظهار کرد: تولید گوشت مرغ بیشتر به نهاده های دامی بستگی دارد، دولت در ابتدای کار با دلار یک هزار و 226 تومانی نهاده ها را وارد می کرد و در آن زمان قیمت ذرت یک هزار و 250 تومان و قیمت جو در مرز یک هزار تومان بود، ولی امروز با دلار سه هزار تومانی توانسته است قیمت ذرت رابه ازاءهرکیلوگرم هشتصدوقیمت جورا به هفتصدتومان برساند.


  

حجتی افزود : با وجود آن که قیمت ارز دو و نیم برابر شده ولی قیمت نهادها پائین آمده و این امر به دلیل تلاشی است که دولت و رئیس جمهوری در به نتیجه رساندن برجام صورت دادند و باعث شد تا از موهبت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ، بخش کشاورزی که با کنار زدن واسطه ها بتواند نهاده ها را با قیمت مناسب در اختیار بهره برداران قرار داده و هزینه ها را کاهش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد : البته بخشی از کاهش قیمت ها به دلیل افت قیمت بازار جهانی صورت گرفته ولی این بخش تنها 35 درصد را شامل می شود و مابقی به دلیل اقدامات موثری است که در رفع تحریم ها و به نتیجه رسیدن برجام صورت گرفته است .
این مسوول یکی از مهمترین سیاست های دولت را حفظ منابع پایدار آب و خاک و نگهداری از پوشش گیاهی کشور اعلام کرد و اظهار داشت : به منظور حفاظت از خاک و پوشش گیاهی باید تلاش کرد تا از میزان دام سبک در سطح مراتع کشور کاسته شده و تعلیف آن ها به صورت بسته انجام شود و در کنار آن از نژادهای دام های سبک مناسب با ظریب تولید علوفه به گوشت با حفظ تمامی مسائل فنی و ژنتیکی استفاده شود.

وی  گفت : در کنار وارد نمودن نژادهای مناسب تلاش شده تا به منظور حفظ نژادهای اصیل، گله های خالص نیز در کشور نگهداری شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود : هم اکنون وضعیت دام و تولید فرآورده های دامی در کشور بسیار خوب است و تنها مشکل تقاضا داریم، در زمینه گوشت مرغ ، شیر و تخم مرغ ظرفیت بالایی در کشور وجود دارد که به دلیل عدم تقاضا در بازار داخلی و خارجی نمی توان از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کرد.

حجتی گفت: با توجه به ارزش افزوده تولید محصولات کشاورزی و ایجاد فرصت های شغلی مناسب باید در جهت صادرات این محصولات گام های اساسی برداشت و با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده اقداماتی عملی در تولید ثروت ملی و ایجاد فرصت های شغلی پایدار انجام داد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت :هم اکنون مزارع و واحدهای تولیدی خوب و قابل رقابتی با واحدهای تولید کشورهای توسعه یافته در کشور وجود دارد که با بهره گیری از آن ها می توان به توسعه بخش کشاورزی امیدوار بود.

این مسوول با اشاره به سیاست دولت در حمایت از توسعه کشت گلخانه ای گفت :با بهره گیری از کشت گلخانه ای می توان 8 تا 10 درصد در میزان مصرف آب به نسبت کشت در فضای باز صرفه جویی به عمل آورد ولی متأسفانه ایران نسبت به سایر کشورها در توسعه کشت گلخانه ای عقب است.

وی میزان کشت گلخانه ای در سطح کشور را حدود 9 هزار هکتار اعلام کرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود : کشور چین 2 میلیون و 500 هزار هکتار،ترکیه 54 هزار هکتار و ژاپن 107 هزار هکتار اراضی زیرکشت گلخانه ای دارد و این در حالی است که این کشورها از نظر آب با کمبود خاصی مواجه نیستند.
وی تصریح کرد: با توجه به منابع ، تجهیزات و بر اساس برنامه ششم حداقل باید 2هزار و 500 تا 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در سال جاری به گلخانه تبدیل شود و پیش بینی می شود که با این میزان گلخانه ، 2 و نیم میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.