پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.
پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.

نقض برجام با مصوبه مجلس آمریکا و امضای اوباما


رئیس جمهور آمریکا مصوبه مجلس نمایندگان این کشور را امضاء و آن را برای اجرا ابلاغ کرد؛ قانونی که می توان آن را تحریم اقتصادی جدید و زیرکانه واشنگتن علیه ایران و در عین حال نقض متن صریح برجام، تلقی کرد .

  شهریورماه سال جاری بود که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضاء هیئت دولت با بیان این که «از اول انقلاب تا امروز، دشمنی صهیونیست ها و آمریکایی ها با انقلاب و جمهوری اسلامی کم نشده است و این واقعیت نباید به هیچ وجه در ذهن مسؤولان کم رنگ شود»؛ ایشان اظهار داشتند: «البته روش های دشمنی و ضربه زدن، ممکن است نو و جدید شود.» معظم له هم چنین پس از طی مراحل قانونی برجام -البته با همه ضعف هایی که برجام دارد و دشمن بیشترین امتیازات نقد را گرفته و کمترین امتیازات نسیه را قرار است بدهد. - طی نامه ای به رئیس جمهور و به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، خواستار دقت مسؤولان به ویژه دولت و دستگاه دیپلماسی نسبت به اجرای دقیق همان برجامی باشند که طرف مقابل آن را به عنوان یک برگ برنده برای خود می داند...

  

* تذکر رهبری جهت هوشیاری مسؤولان

در بخشی از نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور آمده است: اکنون که موافقتنامه موسوم به برجام پس از بررسی های دقیق و مسؤولانه در مجلس شورای اسلامی؛ کمیسیون ویژه و دیگر کمیسیون ها و نیز در شورای عالی امنیت ملی، سرانجام از مجاری قانونی عبور کرده و در انتظار اعلام نظر این جانب است، لازم می دانم نکاتی را یادآور شوم تا جنابعالی و دیگر دست اندرکاران مستقیم و غیرمستقیم آن، فرصت های کافی برای رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور در اختیار داشته باشید.هم چنین ایشان افزودند: جنابعالی با سابقه چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی طبعاً دانسته اید که دولت ایالت آمریکا در قضیه ی هسته ای و نه در هیچ مسأله ی دیگری، در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند. اظهارات رئیس جمهور آمریکا در دو نامه به این جانب مبنی بر این که قصد براندازی جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرفداری اش از فتنه های داخلی و کمک مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمد و تهدیدهای صریح وی به حمله نظامی و حتی هسته ای که می تواند به کیفرخواست مبسوطی علیه وی در دادگاه های بین المللی منتهی شود، پرده از نیت واقعی سران آمریکا برداشت.

* نقض عهدهای مکرّر

حضرت امام خامنه ای در ادامه فرمودند: چگونگی رفتار و گفتار دولت آمریکا در مسأله ی هسته ای و مذاکرات طولانی و ملال آور آن، نشان داد که این نیز یکی از حلقه های زنجیره دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریبکاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اولیه ی آنان که با نیت قبول مذاکره ی مستقیم از سوی ایران انجام می شد، با نقض عهدهای مکرّر آنان در طول مذاکرات دوساله و همراهی آنان با خواسته های رژیم صهیونیستی و دیپلماسی زورگویانه آنان در رابطه با دولت ها و مؤسسات اروپائی دخیل در مذاکرات، همه نشان دهنده آن است که ورود فریبکارانه آمریکا در مذاکرات هسته ای، نه با نیت حل و فصل عادلانه، که با غرض پیشبرد هدف های خصمانه ی خود درباره ی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

بی شک حفظ هوشیاری نسبت به نیّات خصمانه دولت آمریکا و ایستادگی هایی که بر اثر آن در طول مسیر مذاکرات از سوی مسؤولان جمهوری اسلامی به کار رفت، توانست در موارد متعدّدی از ورود زیان های سنگین جلوگیری کند.

* نقض برجام به بهانه های واهی از سوی آمریکا

چند هفته قبل یک زوج آمریکایی-پاکستانی که تحت تأثیر «اسلام وهابی -آمریکایی» بودند و مدتی نیز در عربستان سعودی زندگی کرده بودند، در سانفرانسیسکو دست به عملیات تروریستی زدند و حدود 20 آمریکایی را به کام مرگ فرو بردند. بعد از آن بود که کنگره آمریکا به فکر «مقابله با تهدیدات تروریستی» افتاد و طرحی را تصویب کرد که طبق آن، سفر کسانی که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران(!)، عراق، سودان و سوریه حضور داشته اند، به آمریکا محدود می شود.

بر اساس این طرح، شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا» که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می توانستند وارد خاک آمریکا شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، بایستی مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس جمهور آمریکا نیز مصوبه مجلس نمایندگان این کشور را امضاء و آن را برای اجرا ابلاغ کرد؛ قانونی که می توان آن را تحریم اقتصادی جدید و زیرکانه واشنگتن علیه ایران و در عین حال نقض متن صریح برجام، تلقی کرد چراکه طبق بند 29 توافق جامع هسته ای که بین ایران و 1+5 حاصل شد، آمریکا و اتحادیه اروپا مطابق با قوانین خود باید از هرگونه اقدامی که مستقیما یا غیرمستقیم بر روی عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تأثیر بگذارد، خودداری کنند.

تصویب این طرح در آمریکا و تبدیل شدن آن به قانون، مستقیماً بر روی تجار و توریست های 38 کشور «دوست آمریکا» ازجمله کره، ژاپن، استرالیا و اتحادیه اروپا که به ایران سفر می کنند، تأثیر خواهد گذاشت و مانع از سفر آن ها به آمریکا خواهد شد.

به عبارت دیگر اقدام آمریکا سبب می شود تا دیگر سرمایه گذاران یا گردشگران خارجی که تاکنون به ایران سفر نکرده اند و یا حتی سرمایه گذارانی که برای سرمایه گذاری در ایران ابراز تمایل کرده اند، بار دیگر در مورد از سرگیری  تجارت با ایران تأمل کنند.

محدودیت برای شرکای تجاری جدید ایران، درصدد دورزدن زیرکانه لغو تحریم هایی است که مذاکره بر سر لغوشان ماه ها زمان برد و هنوز هم به سرانجام نرسیده است .

جالب اینجاست که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بعد از امضاء اوباما پای این مصوبه، به همتای ایرانی خود نامه نوشته و با لحنی دوستانه و ارادتمندانه، محمدجواد ظریف را «آقای وزیر عزیز» خطاب کرده و به وی «اطمینان» داده این قانون به گونه ای اجرا می شود که هیچ مانعی برای «منافع مشروع اقتصادی» ایران ایجاد نکند!

اما از سویی دیگر آقای سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا، برای مسافران به ایران گفت: این قانون قطعا مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تأثیر قرار می دهد و موضع ایران، این است که این قانون با برجام تناقض دارد.

* تکلیف اجرای برجام در دولت های بعدی آمریکا

نکته قابل تامل درباره این اختیار رئیس جمهور آمریکا آن است که شاید دولت اوباما به عنوان بانی این توافق در آمریکا بخواهد و بتواند اجرای این قانون را متوقف کند، تکلیف اجرای برجام در دولت های بعدی آمریکا با توجه به این قانون چه خواهد بود؟ آن هم در شرایطی که بیشتر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها به شکل های مختلف با اجرای برجام مخالفت کرده و گفته اند در صورت تصدی پست ریاست جمهوری مانع اجرای آن می شوند. آیا ضمانتی وجود دارد که دولت بعدی آمریکا نیز مایل به توقف اجرای این قانون برای تسهیل اجرای  بندهای برجام باشد؟ بسیاری از تحلیل گران معتقدند این کار هم برنامه هسته ای ایران را محدود می کند و هم فشار بر بخش اقتصاد ایران را کمافی السابق حفظ کرده است.

* حمایت ایران از گروه های مقاومت (از نظر غرب تروریسم)

هم چنین وزارت امور خارجه آمریکا در جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت تروریسم در جهان مدعی شده است که ایران به فعالیت هایش در ارتباط با تروریسم ادامه داده است .

وزارت امور خارجه آمریکا در جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت تروریسم در جهان، ایران را متهم کرده که از گروه های تروریسیتی در غزه، حزب الله لبنان و گروه های مختلف در عراق و سراسر خاورمیانه حمایت می کند.

این در حالی است که دولت آمریکا تمام گروه های ضد صهیونیستی ازجمله حماس و حزب الله را که ازجمله گروه های محور مقاومت در برابر اسرائیل هستند، تروریست می خواند. آمریکا از سال 1984 ایران را به فهرست کشورهای به اصطلاح حامی تروریسم اضافه کرده است .

وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که ایران در واکنش به حملات داعش در عراق، به گروه های شبه نظامی  شیعی در عراق که برخی از آن ها در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قرار دارند، کمک می کند.

واشنگتن هم چنین ایران را متهم به تلاش برای قاچاق سلاح به غزه کرده است. این گزارش ادعا کرده است که ایران از نیروی قدس سپاه پاسداران برای اجرایی کردن اهداف سیاست خارجی، پوشش عملیات اطلاعاتی و بی ثبات کردن خاورمیانه استفاده می کند.

بنا بر ادعای وزارت خارجه آمریکا، ایران برای رسیدن به اهداف خود در منطقه خاورمیانه بر روی سوریه تمرکز کرده و با کمک گروه های مورد حمایت خود برای افزایش نفوذ تدریجی در مناطق دیگر ازجمله آفریقا و آسیا و هم چنین آمریکای لاتین تلاش می کند.

* آزمایش موشک عماد و جنگ روانی آمریکا

آزمایش موفقیّت آمیز جمهوری اسلامی ایران در پرتاب موشک عماد، واکنش کشورهای غربی و به خصوص آمریکا را به دنبال داشت. موشک دوربرد «عماد»، نسل جدید موشک های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» پیشتر آزمایش این موشک را ناقض توافق هسته ای حاصل شده میان تهران و گروه موسوم به 1+5 دانسته و این درحالی است که آزمایش موشکی ایران به هیچ وجه نقض برجام نیست و در برجام هیچ اشاره ای به توان دفاعی ایران، ازجمله بحث موشک نشده و ارتباط آزمایش موشکی ایران با برجام کاملا نادرست و شبهه افکنی است. غربیها و آمریکا معتقدند، اقدام ایران ناقض قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده که ایران را از هرگونه فعالیت در زمینه موشک های بالستیک منع می کند.

واین درحالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی، مبنی بر وجود جنبه های نظامی در برنامه هسته ای خود را رد می کند.

* واکنش نمایندگان مجلس

پس از تکرار رفتارهای نابه جا و متناقض با موضوع برجام و عدم پاسخ مناسب از سوی دستگاه دیپلماسی، نامه ای با امضای 50 نماینده مجلس در اعتراض به نقض برجام توسط آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی خطاب به رئیس جمهور منعکس شد و مطرح شد: مجلس و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به طور جدی موارد نقض برجام از سوی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی را پیگیری می کنند و خواهان برخورد قاطع دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با این بدعهدی ها هستند.

در بخشی از این نامه 50 نماینده مجلس به رئیس جمهور تصریح شده: گزارش اخیر آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه شورای حکام آژانس، مصوبه اخیر پارلمان آمریکا درباره محدودیت ویزا و نیز نامه جان کری وزیر خارجه آمریکا به ظریف تأکید شده و نمایندگان خواهان برخورد جدی دولت و دستگاه دیپلماسی در این 4 حوزه هستند.

چند ماه قبل از نهایی شدن توافق، روزنامه واشینگتن پست نوشت اصلی ترین هدف آمریکا از مذاکرات این است که با ایران به توافقی برسد که توان واکنش هسته ای به فشارهای آتی آمریکا را از ایران بگیرد.

و این صادقانه ترین مطلبی است که در دو سال گذشته درباره هدف پس پرده آمریکا از برجام گفته شده است. اما از این سو، درون دولت برنامه ای برای مقابله با این پروژه دیده نمی شود. دولت اساسا فرض را بر این گذاشته است که آمریکا پس از برجام تبدیل به یک «پسر خوب» خواهد شد و بنابراین نیازی نیست که انرژی برای طراحی طرح های بازدارنده یا واکنشی در مقابل آن مصرف شود.

به نظر می رسد، پس از سفرهای اروپایی ها با هیئت های تجاری بسیار بزرگ و ورود سیل سرمایه گذاران به ایران، واشنگتن درصدد آن برآمده تا تحریم ها را به صورت غیرمستقیم دوباره اجرا کند و مانعی برای از سرگیری مراودات تجاری ایران ایجاد کند.

و متاسفانه تنها رفتاری که از سوی مقامات آمریکا بعد از امضای برجام از آن کشور شاهد هستیم، این است که تابلوهایی را که سال ها قبل خریده ایم پس دهند. ولی انتظاری که کاملا به جا و متناسب با اجرای برجام است این است که واشنگتن اگر حسن نیت داشت، میلیاردها دلار بلوکه شده مان را پس می داد تا در این رکود و قیمت پایین نفت، دردی از دردهای اقتصاد را درمان کند یا این که جناب اوبامای مهربان! این قانون را امضا نمی کرد. بنابراین از مسؤولان دولتی و دستگاه دیپلماسی انتظار جدی و در شأن کشور قدرتمندی مثل ایران رفتار نمایند و در برابر زیاده خواهی های دشمن قسم خورده بایستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.