پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.
پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.

اگر عین قانون کنگره رفتار شود نقض برجام است

اگر عین قانون کنگره رفتار شود نقض برجام استمحمدجواد ظریف دیروز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای مغولستانی‌اش در ساختمان وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه روز گذشته چند تن از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی نوشتند و با توجه به تصمیم اخیر کنگره آمریکا درخواست کرده‌اند که روند اجرای برجام متوقف شود، تصریح کرد: من نیز این موضوع را در اخبار ملاحظه کردم که گویی گروهی از دوستان به شورای عالی امنیت ملی نامه نوشتند...

  وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما گزارش اقدامات، فعالیت‌ها و پیگیری‌های خود درباره تصمیم اخیر کنگره آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت جهت سفر به ایران را به «هیات نظارت بر روند اجرای برجام» در شورای عالی امنیت ملی ارائه خواهیم کرد. 

او با اشاره به تشکیل هیات نظارت بر روند اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی بر اساس نامه مقام معظم رهبری گفت: این هیات تشکیل شده و وزارت خارجه نیز یک عضو آن است و اگر این نامه خطاب به این هیات نوشته شده باشد در نخستین جلسه این هیات، نامه بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اقدامات و پیگیری‌های وزارت خارجه در ارتباط با تصمیم اخیر کنگره آمریکا ادامه داد: ما در وزارت خارجه به سهم خود اقدامات لازم را در این ارتباط انجام داده‌ایم و کماکان پیگیر این موضوع هستیم و من علاوه بر دیداری که در نیویورک با وزیر خارجه آمریکا داشته‌ام در این مدت ده‌ها ایمیل و تماس دیگر نیز بین بنده و ایشان و همکارانم و همکاران ایشان و همچنین اعضای گروه 1+5 و اتحادیه اروپا صورت گرفته است. 
ظریف با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه اینگونه تصمیمات و اقدامات مانعی جهت اجرای برجام نشود تاکید کرد: وزارت خارجه گزارشی از عملکرد و پیگیری‌های خود در این ارتباط را به هیات نظارت شورای عالی امنیت ملی ارائه خواهد داد و این هیات تصمیم می‌گیرد که شرایط ما چگونه است. 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به تصمیم اخیر کنگره آمریکا آیا نامه جان کری خطاب به شما تضمین‌کننده این موضوع است که برای تجار و فعالان اقتصادی جهت سفر به ایران مشکل زیادی ایجاد نشود با توجه به اینکه زمان زیادی از دولت آقای اوباما باقی نمانده است؟ اعلام کرد: همانطور که قبلا اعلام کرده‌ایم ما با دولت آمریکا به عنوان نماینده خود آمریکا بحث و گفتگو می‌کنیم و کاری به کنگره و قوانین کنگره نداریم. دولت آمریکا طبق قوانین بین‌المللی و ضوابطی که بین دو کشور وجود دارد وظایفی را بر عهده دارد که باید آنها را انجام دهند. 
وی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا باید مشکلات داخلی کشورش را به روشی که می‌داند حل کند، اظهار کرد: اختلافات داخلی نمی‌تواند تعهدات بین‌المللی که بر دوش دولت آمریکاست را نفی کند و در واقع مانعی جهت اجرای تعهدات بین‌المللی دولت آن کشور شود. 
ظریف با اشاره به محتوای نامه وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با این مورد ادامه داد: آنها در آن نامه تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند قانون جدید مانع اجرا برجام شود و آنها می‌توانند از امکانات داخلی این قانون مانند امکان اجرای نکردن قانون و همچنین امکاناتی که خارج از این قانون برای‌شان وجود دارد استفاده کنند. 
او با اشاره به تاکیداتی که مقامات آمریکایی در این ارتباط داشته‌اند و اینکه اجازه نخواهند داد این قانون مانع اجرای برجام شود، گفت: مهم در این زمینه این است که ببینیم آمریکایی‌ها چگونه به این تعهدات خود عمل می‌کنند و آیا آمریکایی‌ها در ارائه ویزا و مسائل مرتبط با آن تبعیض قائل می‌شوند یا نه چرا که اگر چنین قانونی انجام شود و چنین رفتاری صورت بگیرد نقض برجام است. آنها اعلام کردند که از تمام امکانات خود استفاده می‌کنند تا این قانون مانع اجرای برجام نشود و باید دید که آنها در عرصه عمل چگونه رفتار خواهند کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.