پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.
پرسش مهر 16

پرسش مهر 16

با سلام من مجید رجبی هستم این وب رو برای پاسخ به سوال ریاست جمهوری (پرسش مهر 16) نوشتم امیدوارم مورد پسند مسئولان گرامی قرار گرفته باشد.

هفتم اسفندآغاز برجام 2 بود

پساانتخابات و رای به اصلاحات و اعتدال فرصتی برای بررسی و دقت نظر در اجابت خواسته دولت و نظام از سوی آحاد ملت ایران است. امروز مسئولان باید بدانند که ملت شریف ایران برای ایجاد آرامش و حفظ اعتبار ملی در مقابل بیگانگان به میدان آمدند تا بگویند ما از حیثیت و اعتبار کشورمان دفاع خواهیم کرد و از سویی به برخی که به دنبال شکار فرصت و بی اعتنایی نسبت به مطالبات عمومی هستند بگویند ما مردم ایران قدرت ایستادگی کنار نظام و از دیگر سو حذف افرادی که امروز فراموش کردند رسالتشان چیست را داریم. ..
  

آری هفتم اسفند همان آغاز برجام 2 و راهی مسالمت آمیز برای بهبود شرایط داخلی ایران است. برای بررسی مسائل پیرامون پیروزی اصلاحات در انتخابات هفتم اسفند و افق پسابرجام «آرمان» با محمدرضا خباز، سیاستمدار اصلاح طلب و استاندار سمنان به گفت وگو پرداخته است که در ادامه می خوانید:

**تحلیلگران معتقدند که هفتم اسفند پیام های مهمی دربرداشت؛ این حضور را باید واکنشی نسبت به رویکرد تندروها و حذف آنها از صحنه دانست یا آن را به عنوان فرصتی برای تحقق مطالبات مردمی از سوی مسئولان در نظر گرفت؟

پیام آنها به مسئولان است. آنها از مسئولان می خواهند که بیش از گذشته با دقت و توجه بیشتر مطالبات مردم را در اولویت کار خود قرار دهند. پیام دیگر این مشارکت حداکثری خطاب به استکبار جهانی بوده و در حقیقت مردم به آنها اعلام کردند که ما پشت سر نظام ایستاده و از نظام مان با همه وجود دفاع می کنیم و در مقابل توطئه ها و تخریب های شما مقاوم تر می شویم. پیام دیگر آنها نسبت به کسانی است که همچنان در مقابل دولت جبهه گرفته اند و حاضر نیستند دلسوزی ها، تلاش ها و موفقیت های دولت را در صحنه ها مشاهده و آن را بپذیرند. افرادی که هنوز این موفقیت بزرگ ایران را در مقابل گروه 1+5 و شکستن تحریم های ظالمانه که در طول تاریخ شورای امنیت بی سابقه بوده را بپذیرند. پیام چهارم ملت شریف ایران برای دولت این است که برای موفقیت به همدلی و همزبانی نیاز دارند. بنابراین باید تندروها هم سخنانی درباره دولت بیان کنند که با واقعیت منطبق باشد. همه این پیام ها از حرکت توفنده مردم عزیزمان در کشور به گوش می رسد.

**چه مسائلی منجر به حماسه هفتم اسفندماه شد؛ کارنامه دولت یازدهم یا بداخلاقی ها و ناکارآمدی های مجالس هشتم و نهم؟

هر اندازه که از عمر انقلاب می گذرد آگاهی سیاسی عمومی افزایش پیدا می کند. چراکه در 8 سال گذشته علیه آیت ا... هاشمی و رئیس دولت اصلاحات تخریب های بسیاری صورت گرفت که از چشم مردم پنهان نماند. زمانی که دولت و مجلس به اعتماد مردم نیاز دارند این توجه و دقت از سوی جامعه بیشتر می شود. در کشورهای دیگر هم حزب وجود دارد و فعالیت ها به عهده احزاب است و در کشور ما که حزب نیست و حضور احزاب در جامعه بسیار کمرنگ است، طبیعتا بلوغ سیاسی مردم نیز در این رابطه بسیار اثر گذار است. 

ملت عزیز ما با حضور و انتخاب آگاهانه و هوشمندانه خود در این انتخابات ثابت کردند که به این بلوغ بیش از پیش رسیده اند. مردم با رای خود نشان می دهند که این بلوغ نسبت به سال های گذشته لحظه به لحظه رو به افزایش است و باید بلوغ سیاسی مردم را به رسمیت شناخت و از سخنان تفرقه انگیز علیه بزرگان نظام خودداری کرد. به همین دلیل مجلس دهم باید توجه داشته باشد که بداخلاقی های سیاسی از چشم مردم دور نمی ماند و مردم امروز خواهان آرامش و تحقق خواسته هایشان در همه ابعادند.

**با توجه به روند کنونی تا چه اندازه شرایط را برای برپایی مجلسی خردورز و اعتدالگرا آماده می بینید؟

روند کنونی به نظر فرصت بسیار مناسبی را برای روی کار آمدن مجلسی خردورز و اعتدالگرایانه به وجود آورده است اما مجلس دهم باید در نظر داشته باشد که در عین داشتن مشی اعتدالی باید به وظیفه قانونی، قانونگذاری و نظارتی خویش به نحو احسن و کامل عمل کند. بدین مفهوم که در تصویب قانون دقت لازم و کافی داشته و از منظر و نگاه اقدامات کارشناسی در مسائل گوناگون کشور بهره بگیرد. لذا در این راستا قانونی جامع و مانع تصویب کند که آن قانون ریل گذاری برای حرکت قطار اجرا خواهد بود یعنی قطار اجرا روی ریلی حرکت خواهد کرد که نصب آن توسط مجلس روی دهد. نکته دیگر در بعد نظارتی مجلس مطرح است؛ به این صورت که این نظارت باید خیرخواهانه باشد. نمایندگان مجلس آتی باید در دل، هوای خدمت به مردم و ادای وظیفه الهی خود را داشته باشند. بنابراین نمایندگان منتخب باید از موضع گیری و تصمیمات تندروانه و حرکات غیراصولی و منطقی پرهیز کنند تا شاهد نظارتی منطقی و اصولی در امور کشور باشیم.

**مجلس معتدل تا چه میزان در پیشبرد امور کشور در ابعاد مختلف از جمله در بعد قانونگذاری و سیاسی می تواند یاری رسان و کمک حال دولت باشد؟

دین اسلام، دین اعتدال است و ائمه (ع) بر مبنای اعتدال قدم برداشته اند. اعتدال مورد تاکید و تایید عقل سلیم است. باید برای اداره امور کشور از روش های اعتدالی استفاده کرد. لازم به ذکر است که اعتدال به معنای تند و کند عمل کردن در امور مختلف نیست. بلکه اعتدال بدین مفهوم است که باید هر اقدامی بر مبنای کار کارشناسی، خرد و تفکر جمعی روی دهد؛ مجلسی که شعار آن شعار اعتدال باشد و در مشی خدمتی و مصوبات پیرو اعتدال باشد. لذا این امر بال قوی دیگری برای دولت تدبیر، امید و اعتدالگراست، بدین معنا که دولت و مجلس به منزله دو بال یک پرنده است. بنابراین این دو بال باید در امور مختلف همنوا، هماهنگ، همدل و همراه باشند. 

از ابتدا تاکنون دولت اعتدالگرا این شعار را سرلوحه اقدامات و فعالیت خود قرار داده و دولت روحانی به خرد جمعی و کار کارشناسی توجه ویژه ای کرده است. طبیعتا اگر مجلس همانند قوه مجریه باشد بال دوم این پرنده تیز پرواز جمهوری اسلامی اعتدال خواهد بود و این دو بال با یکدیگر خواهند توانست مشکلات به ارث رسیده برای این دولت را با سرانگشت تدبیر و با امید به آینده بهتر حل کنند. بنابراین نیاز واقعی است که قوه مجریه، دولتی اعتدالگرا باشد و از روش خرد جمعی استفاده کند و مسیری بپیماید که مورد اقبال عقل، دین و منطق مردم کشور قرار گیرد.

**همان طور که اشاره کردید سخنان و نطق های توهین آمیز و تندروانه و عزل های بیهوده وزرا بیشترین آسیب را به دولت یازدهم وارد کرد، مجلس دهم در این مورد باید چگونه عمل کند؟

یکی از موارد اختلاف نظر با مجلس فعلی این بود که چرا شما از اختیارات وزرای کشور سوال می کنید. به جای آنکه از مسئولیت وزرا سوال کنید، اختیارات آنها را زیر سوال می برید. بنابراین باید به وزرا فرصت داد تا در جهت رفع مشکلات و مسائل کشور بکوشند. شاهد بودیم بعضا به طور غیراصولی و کارشناسی نشده خواهان حضور وزرا در خانه ملت می شدند و وقت دولت برای تصمیم گیری در حل مشکلات کشور گرفته می شد. 

امیدوار هستیم مجلس دهم با عنایت بیشتر و باتوجه به وظایف تعریف شده در قانون اساسی نظارت جامع و کاملی ارائه کند. در وظیفه قانونگذاری، قانونی جامع و مانع که شامل تمامی خوبی ها و مانع تمامی ناکامی ها و نابسامانی ها در تمامی حوزه ها باشد تصویب کنند و در بعد نظارتی خود جامع و کامل عمل نمایند و نه نظارتی که دارای جنبه جناحی و خطی باشد. بنابراین این نظارت نه تنها به نتیجه مطلوب دست پیدا نخواهد کرد بلکه تنها وقت دولتمردان را در حل مسائل و مشکلات می گیرد.

**حماسه هفتم اسفند و انتخاب هوشمندانه جامعه ایرانی به نحو بسیار مطلوبی ثابت کرد امروز با یک رشد سیاسی و افزایش آگاهی عمومی روبه رو هستیم. در صورت بروز بداخلاقی ها، ناکامی ها و ناکارآمدی های گذشته چه پیامدهایی متوجه کشور خواهد بود؟

قطعا ناکارآمدی ها و بداخلاقی ها از چشم مردم دور نخواهد ماند. روزی مسئولان باید پاسخگو باشند. از سویی اقدامات تندروانه منجر به گسترش بداخلاقی در جامعه خواهد شد. اگر نماینده ها بدانند نطق تندی که از مجلس بیان می شود چه آثار منفی ای در روح، روان، حرکت و سکنات مردم می گذارد بی تردید در سخنان خود دقت و تدبیر بیشتری خواهند کرد. نخستین اثر منفی آن ایجاد بداخلاقی در جامعه است. سپس مجلس را از کار کارشناسی محروم خواهد کرد. 

زمانی که قرار است حرف های تند و بی منطق گفته شود لذا فرصتی برای رسیدگی امور علمی و کارشناسی باقی نمی گذارد. بنابراین روحیه کار کارشناسی و علمی روبه ضعف می رود. لذا این امر اصلا به مصلحت مردم و کشور نیست. آثار منفی دیگر آن، این است که مردم به چنین نمایندگانی پشت می کنند چرا که نماینده منتخب آنها از عهده انجام وظیفه قانونی خود عاجز است و از روش های غیرمنطقی و اصولی استفاده می کند. لذا در دوره بعدی انتخابات مورد توجه مردم قرار نمی گیرد و از خدمت کردن محروم می شود.

**تصور می کنید مجلس دهم می تواند ناکامی های گذشته را جبران کند؟ تمرکز مجلس باید بیشتر بر چه مسائلی باشد؟

از دست دادن فرصت و مجال چهارساله دیگر قابل رجوع نیست. اکنون امید می رود فرصت لازم برای فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از سوی دولت با هماهنگی مجلس امکان پذیر شود، چرا که در غیر این صورت دیگر این امر قابل جبران نیست. امیدواریم مجلس دهم بتواند برخی از کوتاهی ها و کم کاری ها را با وقت گذاری، تلاش بیشتر و پرداختن به مسائل اصلی، امر نظارت و قانونگذاری جبران کند. بر این اساس باید مجلس دهم از اقدامات کم ارزش، دخالت های بی مورد در امور اجرا و تلاش برای عزل و نصب هایی که ارتباطی به نمایندگان ندارد پرهیز کند تا فرصت برای رسیدگی به امور مردم و کشور باقی بماند و بدین ترتیب بتوان کوتاهی ها و کم کاری های گذشته را به نحوی جبران کرد.

**با توجه به پیروزی اصلاحات در انتخابات 94 می توان شاهد گفتمان و اجرای برجام 2 در کشور بود؟

برجام 2 مانند همان فرمایش حضرت امام (ره) است که فرمودند ما انقلاب مان را صادر می کنیم. 
عده ای در داخل و خارج تصور می کردند مقصود از این سخن امام (ره) از صدور انقلاب به مفهوم لشکرکشی است و مساله را به نوع دیگری برای خود تعبیر کردند. اما پس از مدتی مشاهده کردیم انقلاب بدون لشکرکشی صادر شد و آن اتفاق تاریخی روی داد. اما هنگامی که رئیس جمهور می گوید پس از برجام 1 باید برجام 2 در داخل نیز آغاز شود، عده ای نیز تعبیر متفاوتی برای خود داشتند و تصور می کردند دولت قصد برپایی تجمعاتی دارد و در صورتی که منظور رئیس جمهور این نبوده و ایشان بیشتر مدنظرشان بود مردمی که در مقابل تلاش های مجاهدانه و طاقت فرسای مذاکره کنندگان این چنین حضور یافتند و نتایج بسیار مطلوب و شیرینی برای کشور و مردم به ارمغان آوردند، باید در مسائل داخلی هم با درایت بالا موجبات آشتی جریان های سیاسی و حزبی را فراهم آورند و از بداخلاقی ها عبور کرد. باید در دوران پساانتخابات شرایط برای عملی ساختن برجام 2 در کشور فراهم شود. 

از سویی به نظر بنده آمدن مردم به پای صندوق های رای قسمتی از همان برجام 2 است. امروز مردم تا حدودی تغییری ذائقه سیاسی داده و به رشد بسیار مطلوب سیاسی دست پیدا کرده اند و این مساله به تنهایی خود نیز قسمتی از همان برجام 2 است. برجام 2 محدودیت زمانی ندارد و ما نمی توانیم برای آن زمان تعیین کنیم. نیاز به یک روند 6 ماهه و یک ساله دارد. برای مثال برجام 2 با روی کار آمدن مجلس قدرتمند و واقع گرا و کم حاشیه بخشی از همان برجام داخلی می تواند باشد. مجلس دهم می تواند برجام را پا به پای دولت رو به جلو ببرد. به جای پرداختن به مسائل بیهوده به مسائل اصلی و مهم کشور و خواسته مردم باید پرداخته شود. در نهایت باید مجلس دهم یار و حامی دولت یازدهم باشد. در حقیقت آغاز برجام 2 حماسه ملی هفتم اسفندماه بود و بدین ترتیب برجام 2 ادامه خواهد داشت تا مجلس و دولت پا به پای هم رو به جلو پیش روند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.