همواره این سوال مطرح بوده که «استراتژی تجاری کشور باید به چه صورتی باشد تا بیشترین منافع را برای ما به دنبال داشته باشد؟» هر چند در چند سال گذشته، تحریم های ظالمانه غرب موجب شد تا تجارت خارجی ایران متحمل فشارهایی شود اما حتی در سخت ترین شرایط در سالهای گذشته هیچ گاه روند تجارت و صادرات و واردات ایران قطع نشد. اگرچه به خاطر این تحریم ها سمت و سوی تجارت خارجی ایران بیشتر معطوف به قاره آسیا شد اما بر خلاف نظر برخی حتی در صورت لغو کامل تحریم ها آسیا یکی از عمده ترین شرکای تجاری ایران خواهد بود.
به گزارش استیل ایران به نقل از آفتاب یزد، حال که اقتصاد ایران در صورت لغو تحریم ها آماده جهش است تجارت خارجی ما باید به چه صورتی باشد که سود بیشتری ببریم و پیشرفت کشور حاصل شود؟ کارشناسان در پاسخ می گویند که راه دستیابی ایران به اهدافش این است که ما بازارهای تجارت خارجی خود را متنوع کنیم یعنی نه فقط به دنبال همکاری با شرکای اروپایی باشیم و نه به صورت تک بعدی به آسیا تکیه کنیم بلکه هم از ظرفیت های اروپایی ها استفاده کنیم و هم ظرفیت آسیایی ها. در همین حال مجید رضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: بهترین سیاست تجاری این است که تنوع بازار داشته باشیم یعنی در عین حال که با آسیا تجارت می کنیم اما نباید از بقیه نقاط دنیا به خصوص اتحادیه اروپا و آمریکا غافل بشویم به دلیل اینکه تکنولوژی در این مناطق متراکم تر است. وی افزود: آنچه که ما بیشتر از همه چیز برای آینده اقتصادمان نیاز داریم استفاده از تکنولوژی های برتر است. به هر حال براساس آنچه که ما در سندهای بالادستی داریم مثل اقتصاد مقاومتی تنها راه رسیدن به رشد ۸ درصدی تولیدی است که قابلیت صادراتی داشته باشد. لازمه اینکه بازارهای متنوع داشته باشیم این است که کلیه سیاست های کشور در جهت رفاه مردم باشد. آنچه که در اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه اخیر سیاست های کلی برنامه ششم اعلام شده در همین جهت است. حریری گفت: ما باید تولید صادرات محور داشته باشیم زیرا در این صورت هم رشد اقتصادی خواهیم داشت و هم اشتغالزایی صورت خواهد گرفت. برای همین ما باید هم بازارهای متنوع داشته باشیم و هم از امکانات متنوعی که در بازارهای دنیا هست استفاده کنیم. یک جایی می تواند بازار معاملات تجاری ما باشد مثل آسیا. یک جایی هم می تواند باعث پیشرفت تکنولوژیک ما و به روز کردن صنعت ما باشد که عمدتا در اروپا و آمریکا باید به دنبال آن گشت. ضمن آنکه محصولات متنوع بازارهای متنوع می خواهد و ما باید از این حالت خام فروشی و تک محصول بودن و محدود بودن صادراتمان به مواد اولیه خام فاصله بگیریم و به سمت کالاهای صادراتی برویم. وی در عین حال گفت: پیش بینی عمده اقتصاددانان دنیا این است که تا سال ۲۰۳۰ آسیا صاحب دو سوم اقتصادهای دنیا می شود و تا سال ۲۰۵۰ آسیا بیش از نیمی از GDP دنیا را خواهد داشت. از این مسائل نمی توان چشم پوشی کرد. حالا که ما در چند سال گذشته جای پای خود را در آسیا سفت کرده ایم نباید این جای پا را فراموش کنیم و باید در جهت توسعه تجارت با آسیا هم حرکت کنیم. برخی اقدامات اخیر ایران مثل عضویت در بانک توسعه زیرساخت آسیا بسیار عالی بوده است.